Haninge Budoklubb – Karate i världsklass!

Anmäl intresse på info[at]haningebudoklubb.se eller 0731516695 (Sammy), går även att göra det löpande under terminen

Haninge Budoklubb är en av Sveriges mest meriterade karateklubb inom kumite. Sveriges allra första internationella tävlingsframgångar togs av en av klubbens medlemmar, Ashok Gadré, som blev europamästare redan 1979. Sedan har det genom åren fortsatt på den vägen med många nationella och internationella medaljer. Under 1990- och 2000-talet så har klubben varit totalt dominerande inom svensk karate och bl.a. vunnit Lag-SM i kumite 10 år i följd! Klubben har också hela tiden varit representerade i landslaget med ett flertal platser.

Trots alla tävlingsframgångar så ligger tonvikten på traditionell träning som omfattar alla aspekter i karate, kihon-grundtekniker, kumite-sparring och kata-form. Dessutom så har vi ibland speciella pass med grepp, kast och låsningar mm. som ofta är Kakushi waza, uråldriga dolda tekniker, i de olika kata som vi tränar.

Vi tränar JKA Shotokan Karate och är anslutna till JKA Sweden. Från början höll vi till i klockarbergsskolans gymnastiksal, men fr.o.m. höstterminen 2006 så flyttade vi till den helt nybyggda idrottshallen i Måsöskolan i Vega.

Haninge Budoklubb grundades redan 1973 av sensei Björn Grünstein som av många ansetts vara Sveriges bästa karateinstruktör och coach. Från början fanns Karate och Judo på programmet. Senare kom också en Aikido-sektion, men numera är det enbart Karate som tränas.

Sensei Björn Grünstein gick dock mycket hastigt och tragiskt bort i cancer under november 2013 vid bara 68 års ålder.

Klubben leds nu av sensei Sammy Bergman som är ordförande. Vi har också många andra duktiga instruktörer med stor erfarenhet och som är skolade i den karate som förmedlats av sensei Björn Grünstein och för arvet vidare.

Välkommen till en karateklubb med stolta traditioner och högsta kvalité!